Storebrand-header

Storebrandbloggen

24. august 2009

Helseforsikring er ikke kø-sniking

Av: Bjarke Thorøe, Adm dir i Storebrand Helseforsikring AS

”Kjøper seg forbi helsekøen” kan vi lese på NRKs nettsider 24. august. Flere medier rapporterer om sterk vekst i salget av helseforsikringer, og det bekymrer venstresiden i norsk politikk og samfunnsliv.



– Vi risikerer å få et samfunn hvor vi prioriterer de rikeste og de friskeste. Hvor det er lommeboka som bestemmer hva slags hjelp man får, uttaler Professor i sosialmedisin Steinar Westin til NTB, ifølge VG.

Denne påstanden er jeg sterkt uenig i. Det er i stor grad bedrifter som kjøper helseforsikring, og de kjøper som regel for alle sine ansatte – fra kassadamen til direktøren. Disse bedriftene utviser samfunnsansvar når de ønsker å få ned sykefraværet. De forsikrede tas ut av den offentlige sykehuskøen og blir behandlet på et privat sykehus. Dermed blir køen kortere for de andre.

Legene som jobber på private sykehus er dessuten ofte de samme legene som også jobber på offentlige sykehus. De jobber begge steder fordi de har ledig kapasitet. En del av våre pasienter med helseforsikring sendes også til private sykehus i utlandet for operasjoner.

Presset på helsesektoren, som følge av aldrende befolkning, manglende helsepersonell og den medisinske utviklingen som gjør det mulig å behandle stadig flere lidelser, er velkjent. Gapet mellom etterspørselen etter helsetjenester og hva det offentlige har kapasitet til å tilby, vil vokse i årene fremover. Folk blir rikere, og vi vet fra en rekke undersøkelser at viljen til å betale mer av egen lomme for helsetjenester er økende.

Debatten om prioritering vil tvinge seg frem også i Norge. I dag forventes det at det offentlige skal dekke hele spekteret av behandlingstilbud, og politikerne viker unna for å trekke grensen for det offentliges ansvar og hva man som borger må ta ansvar for selv.

Sammenlignet med andre land var Norge riktignok tidlig ute med en debatt om prioritering. De to prioriteringsutvalgene, Lønning I og Lønning II, hadde flere konkrete forslag som ikke ble fulgt opp, for eksempel å dele helsetjenester inn i grunnleggende og supplerende tjenester. Her skulle de grunnleggende helsetjenestene være et offentlig ansvar. De supplerende tjenestene skulle finansieres på annen måte, for eksempel gjennom private helseforsikringsordninger.

Helseforsikring er et spørsmål om prioritering for den enkelte. Hva er rask behandling verdt, for en selv eller for arbeidsgiver? Er det en ekstra trygghet som det er verdt å bruke noe ressurser på? Debatten om modernisering av offentlig sektor vil også måtte omfatte spørsmål om prioriteringer i helsesektoren og grensen mellom offentlig og privat ansvar. Private aktørers rolle som supplement bør være en sentral del av den debatten.

Synes du bedrifter og privatpersoner som kjøper helseforsikring er kø-snikere? En som har en mening om dette er Gunnar Stavrum, redaktør i Nettavisen. Han har i dag skrevet bloggen med overskriften ”Helsekøene øker - hvem har skylden?”. Debatter under!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjarke,
Takk for info. Ang. "våre pasienter med helseforsikring sendes også til private sykehus i utlandet for operasjoner".

Hvor stor andel? Dette er jo viktig informasjon om man skal kunne si noe fornuftig om helseforsikring er et supplement eller en erstatning. En norsk lege i Norge kan jo ikke brukes flere ganger.

Er dagens forsikringspris subsidiert av andre produkter? Holder man en kunstig lav pris for å "gjøre seg attraktiv" for politikere som har en hang til at private løsninger på dette området er smart?

Bjørn sa...

Da jeg tegnet helseforsikring var det eneste som talte imot det at andre kunne tro at jeg synes at det offentlige helsevesenet er for dårlig. Helsevesenet er et supert tilbud. Når jeg hører noen klage på det, og jeg får høre hva de egentlig klager på, tenker jeg nesten alltid i mitt stille sinn at de bare sutrer.

Jeg hadde selvfølgelig klart meg med hva det offentlige tilbyr, men da jeg sammenlignet prisen på helseforsikring med hva det kan gi meg, syntes jeg at det var verdt å betale litt ekstra for det. (Jeg er sunn og frisk, og har alltid verdt det, så derfor var det relativt rimelig.)

Hvis jeg hadde oppfattet det sånn at forsikringen var en reell sniking i køen, så hadde jeg ikke tegnet forsikringen.

Hvorfor finnes det ikke tilsvarende forsikring på området tannhelse? Der er det jo ikke noe gratis tilbud fra det offentlige for voksne. Jeg ville satt pris på en forutsigbar årlig pris for å ha gode tenner, og da gjerne noe som også tvang meg til å få tennene undersøkt hvert år.

Det samme gjelder for så vidt helseforsikring. Jeg ville likt det om det "tvang" meg til å gå periodisk til generell helseundersøkelse, for det tvinger i hvert fall ikke det offentlige meg til.

Hvis det å ha helseforsikring førte til at folk gikk til undersøkelse oftere, og forsikring på den måten ble en helseforebyggende faktor, så ville det være et godt argument for at helseforsikring spiller en positiv rolle.

Blogger Admin Storebrand sa...

Svar til Anonym:

Privat behandlingsforsikring som Storebrand Helse tilbyr er prinsipielt et supplement til det offentlige og bruker ingen offentlige resurser. Vi har ikke som mål at erstatte det offentlige helsevesen. Når det gjelder bruken, så bruker vi utlandet i større grad, desto vanskeligere diagnosen er. For eksempel ved kreftdiagnoser. Vårt mål som kvalitetsleverandør er til enhver tid å bruke det nettverk og de spesialister som har best kvalitet. Men mindre og lettere behandlinger, som det er flest av, gjennomføres selvsagt i kundens nærmiljø, dvs i Norge.

Forsikringen i Storebrand Helse er på ingen måter subsidiert av andre produkter.

Mvh Bjarke Thorøe, Adm dir i Storebrand Helseforsikring AS

Anonym sa...

Hei.
Synd for profileringen av Storebrand Helse at "Livsforsikring" kommer opp som heading når man skal be om tilbud på Helseforsikring - svært forvirrende.

Generelt synes jeg Storebrand Helse er lite kjent og drukner i Storebrands totale profilering. Selv om jeg er interessert i å sikre min helse, er det fortsatt uklart for meg om jeg bør ha medlemskap på Volvat, bruke Vertikal eller Storebrand Helse.....Tror dere har en gigantisk kommunikasjonsutfordring...og hvor er selgerne deres? Ingen har forsøkt å selge meg Storebrand Helses produkter...selv om jeg ligger i Storebrands databaser som gammel forsikringskunde....Aldri en annonse, telefon, tilbudsbrev...Trygg Vesta renner ned dørene her på kontoret, Vertikal ringer...og av gammle vane går jeg fortsatt på Volvat og betaler blodpriser...Så fortell meg hvorfor jeg skal kjøpe av dere,da.....

Morten Falstad sa...

Hei, anonym
Valget er ikke enkelt om man ikke vet hva man skal sammenligne, og jeg står gjerne til tjeneste for å hjelpe deg. Som tidligere ansatt i Storebrand, nå med agentur for flere forskjellige selskaper, er det ett produkt jeg ikke kan tenke meg å selge for andre enn Storebrand, nemlig helseforsikringen. Det er enkelte områder som skiller seg sterkt ut fra konkurrentene:
1) Ubegrenset forsikringssum, ubegrenset
varighet for behandlingen
2) Du kan beholde den så lenge du lever
3) Best Care som gir tilgang til Europas
absolutt beste spesialister innen hjerte,
kreft og ortopedi
4) Benytter kun prvate behandlere (Ikke som
enkelte konkurrenter som markedsfører at de
hjelper deg til å finne offentlige tilbud...)
Derfor rydder du vei i køen til andre om du
velger Storebrands Helseforsikring.
5) Ingen egenandeler

Jeg håper dette kan være litt oppklarende for ditt valg.
Send meg gjerne en epost, mf@emeritus.no , om du ønsker et konkret tilbud.
Mvh
Morten Falstad
Emeritus Fond og Forsikring

Skollerud sa...

Hei

Nei denne formen for forsikring vil jeg ikke ha. Så lenge medisinske behandlingsressurser generelt er et knapphetsgode må det være slik at det å få behandling raskt betyr at andre får det senere, og at man i ytterste konsekvens kan stjele andres liv - hvis de dør i helsekø. Hadde det vært overflod av medisinske ressurser i verden (les: den delen av verden Storebrand kjøper helsetenester fra) hadde saken vært anderledes. Slik situasjonen er nå er nok sannsynligheten for at ordninger med private helseforsikringsordninger kan drenere det offentlige helsetilbudet for ressurser. Det at Storebrand argumenterer for denne typen forsikring er så langt det eneste som får meg til å vurdere å flytte mine forsikringer (og banktjenester) til et annet selskap. Og ja da, jeg vet at dette ikke er noen voldsom trussel for selskapet,men det handler om min følelse av å være et nogenlunde anstendig handlende menneske.

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!