Storebrand-header

Storebrandbloggen

23. november 2009

Bli venn med ditt forsikringsselskap på Facebook?

Av: Lars Hovdan Molden, konserntrainee

Forsikring er basert på en kollektiv tanke. Ideen er enkel: Alle betaler for de få som er uheldige. Dersom mange er uheldige vil alle måtte betale mer. Informasjon vil derfor være helt vesentlig. Det er kanskje her Facebook kommer inn.



En kvinne i Drammen ble tatt for trygdesvindel da det kom frem at hun hadde samboer, til tross for at hun mottok støtte som aleneforsørger (VG). I går leste vi også om en canadisk kvinne som ble nektet videre utbetaling på en uføreforsikring fordi hun fremstod som frisk (VG). Begge tilfellene ble avslørt gjennom sin oppdaterte Facebook.

Hvis begge disse menneskene, og mange andre med tilbøyeligheter til å svindle systemet, hadde vært forsikret samme sted som deg, ville du måtte betale dersom deres svindelforsøk ikke ble oppdaget. Altså vil det alltid være en fordel for ærlige forsikringskunder å være i kollektiv med andre som er like ærlige, og unngå de som forsøker å jukse.

Så når vi nå ser at forsikringsselskapene bruker sosiale medier til å screene sine kunder er det vel bare å søke frem din leverandør på Facebook og bli venn med selskapet. Eller er ditt personvern verdt mer enn noen hundrelapper i høyere forsikringspremie? Du kunne jo også bli venn med banken. De kunne da hjulpet til med å holde ditt forbruk nede ved å reagere på statuser som: ”Jeg har kjøpt nye sko”. Banken kunne da skrevet på veggen din: ”Det er jo hyggelig, men hadde det ikke vært bedre å plassere pengene i fond?”

Personlig velger jeg nok å holde både banker og forsikringsselskaper ut av min private sfære – selv om det kanskje kan koste litt mer på lang sikt. Men aller helst ville jeg nok både unngått misbruk, og å utlevere for mange detaljer på Facebook – og sko handler jeg med god samvittighet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Quebec er i Canada og Manulife er et canadisk forsikringsselskap. Så canadisk kvinne blir det vel?

Blogger Admin Storebrand sa...

Hei.. Det har du selvfølgelig helt rett i. Feilen er nå rettet opp. Takk for at du påpekte feilen.

Lars

Anonym sa...

Hvem vil være venn med forsikringsselskapet sitt på Facebook? Å være venn med et hipt discotek eller et kult bilmerke kan jeg forstå - da kan man få invitasjoner til arrangement og nyheter om nye bilmodeller. Men et forsikringsselskap eller en bank... Ikke jeg!

Anonym sa...

Bare sånn info.. Ledere i store selskap osv. har fått tillatelse fra facebook til å se alt innhold i en facebook profil, personverninstillingene til profilen gjelder ikke for disse, dette er så de kan se facebook profilen til personer de skal ansette osv. så man trenger ikke være venn med forsikringsselskapet for at de skal kunne skjekke bilder av deg på facebook, alt de trenger er et navn :)

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!