Storebrand-header

Storebrandbloggen

14. juli 2010

Hjelp, jeg ble kortsvindlet!


Av: Bjørn Erik Sættem, informasjonssjef i Storebrand

For noen år siden ble jeg helt uforskyldt kortsvindlet for 13.000 kroner. Svindelen ble oppdaget umiddelbart av Visa, og jeg fikk refundert pengene. Visa og bankene bruker nemlig raffinerte metoder for å avsløre kortsvindel.



– Hei! Dette er fra banken din. Befinner du deg i Frankrike nå?
– Nei... Jeg er på jobb i Oslo, som vanlig. Hvorfor spør du?
– Fordi ditt Visa-kort ble belastet med 12.955 kroner i Frankrike i dag.

Omtrent slik lød telefonsamtalen mellom kundekonsulenten i banken og meg for noen år tilbake.

Årsaken til at Visa fattet mistanke, var den uvanlig store kjøpesummen, og at kjøpet var gjort i utlandet. Dette utløste en «early warning» hos Visa, som igjen kontaktet banken min.

Banken sperret Visa-kortet umiddelbart etter telefonsamtalen, og jeg overførte restsaldoen til en annen bankkonto. Jeg sjekket naturlig nok kontoutskriften det siste året for å være sikker på at ikke tappingen hadde pågått over lengre tid.

Dagen etter skrev jeg et brev til banken hvor jeg forklarte situasjonen og gjorde krav på erstatning. Jeg bestilte også et nytt Visa-kort.

Jeg hadde ingen anelse om hvordan kortet mitt kan ha kommet i gale hender. Banken opplyste at kortet sannsynligvis var blitt kopiert, siden autorisasjonsloggen viste at magnetstripen i kortet var lest. Mest trolig var kortet blitt kopiert («skimmet») i en minibank, på bakrommet i en butikk eller restaurant i Norge eller utlandet.

Etter to uker fikk jeg alle pengene tilbake fra banken og Visa – uten fratrekk for egenandel.

Slik blir svindelen oppdaget
Visa, SEB-kort og andre kortselskaper benytter raffinerte metoder for å avsløre svindelen. Her er noen av de mest vanlige.

1. Kortet brukes to steder samtidig. Alarmen går hvis kortet ditt brukes i Bodø klokken 16 og i New York klokken 18 samme dag. Du kan jo ikke være begge steder samtidig.
2. Mistenkelig bruk på brukersteder som er registrert med svindel tidligere. Systemet gir raskere alarm ved brukersteder som har vært innblandet i svindel tidligere.
3. Unormalt store transaksjonsbeløp dobbeltsjekkes med kortholderen. Som i tilfellet mitt beskrevet ovenfor.

Aftenposten skriver i dag om at to av tre kortmisbruk skjer i forbindelse med en utenlandstur, og lister opp de mest utsatte turistmålene. Du kan selv ta visse forhåndsregler for å ungå å bli svindlet. Les om hvordan du beskytter deg mot kortsvindel på storebrand.no.

Her kan du lese mer om svindelmetodene skimming og phishing (klikk på kortsvindel i venstre marg).

Har du blitt kortsvindlet? Er mange for slepphendte, slik VG skriver om her? Har du flere råd om hvordan andre kan unngå kortsvindel? Kommenter nedenfor!

Ha en fortsatt god sommer!

(Svindelen skjedde før jeg begynte å jobbe i Storebrand. Episoden har vært omtalt i Dine Penger, hvor jeg jobbet den gang.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Leste i Aftenposten i dag at 130.000 nordmenn kortsvindles hvert år. Det høres mye ut! Jeg ar heldigvis aldri opplevd det. Bra at du fikk igjen pengene dine.

Anonym sa...

Fin blogg du òg!

Helsing Sparebloggen

http://spareblogg.blogspot.com/

Anonym sa...

BRa at varslingssystemene fungerer. For noen uker siden fikk jeg telefon fra banken min fordi jeg hadde betalt en regning fra en nettside tre ganger ved en feiltagelse (nettsiden hang seg opp...). Banken trodde det var svindelforsøk.
Hilsen Stine F

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!