Storebrand-header

Storebrandbloggen

1. februar 2011

Mest mulig penger fra NAV før jeg dør?


Av Arve G. Myrvang, direktør i Storebrand

Når lønner det seg å ta ut pensjon? Dette spørsmålet har den siste tiden blitt stilt til en lang rekke pensjonseksperter. Alle svar jeg så langt har sett handler om hvordan man får ut mest mulig pensjon etter skatt gjennom resterende levetid. Er slike svar nyttige for dem som spør?


Forutsetningen for svarene er en antakelse om hvor lenge jeg kommer til å leve. Jeg har nå blitt 64 år gammel og har arbeidet med forsikring og pensjoner i det meste av mitt voksne liv. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å leve.  Det jeg vet noe om er hvor lenge dagens 58 000 64-åringer kommer til å leve – i gjennomsnitt. Jeg er ved relativt god helse, så jeg vil tro at jeg er i den delen av gruppen som lever lengre enn snittet, men jeg vet ikke. Derfor tar jeg heller ikke beslutninger basert på denne antakelsen.

Hva velger jeg bort når jeg tar ut pensjon? Med det nye pensjonssystemet, hvor vi kan ha både lønn og pensjon samtidig, vil svaret være at jeg kanskje ikke velger bort noe som helst, akkurat nå. Men det tidlige uttak får likevel konsekvenser for pensjonen og dermed levestandarden den dagen jeg ikke lenger kan eller vil arbeide og supplere pensjonen med lønn.

Jeg er også overbevist om at den dagen jeg tar ut alderspensjon skjer det noe med min mentalitet. Jeg har innsett at mitt arbeidsliv, som for meg har vært mye av mitt selvbilde og identitet i 44 år, nå ligger bak meg, men jeg vet ikke helt hva det er som ligger foran meg. Jeg forstår at det er mer eller mindre opp til meg selv, med den helse, kunnskap og økonomi jeg har til enhver tid.

Hva er så rett svar på spørsmålet i overskriften? Etter min oppfatning kan bare den enkelte svare på det. Pensjonsekspertene kan bidra med deler av svaret, hva jeg har å leve av hvert år når jeg tar ut pensjon. Hva jeg får i sum resten av mitt liv har kun interesse for de som skal finansiere pensjoner for en stor gruppe.

Den andre delen av svaret må den enkelte finne ut selv.  Hvordan kan jeg få et godt og meningsfullt liv når det ikke lengre fylles av arbeidsoppgaver og sosialt fellesskap på jobben?

Jeg håper at debatten om når det "lønner seg" å gå av med pensjon fremover vil handle mer om hvordan vi kan få et godt og meningsfullt liv og om hvordan vi kan påvirke vår økonomiske evne og kapasitet i hvert enkelt år. Summen av år som pensjonister vet vi som kjent lite om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!