Storebrand-header

Storebrandbloggen

18. oktober 2011

Derfor støtter Storebrand TV-aksjonen 2011

Stina og Sigge Billinger
Av: Stina Billinger, bærekraftsstrateg i Storebrand

Førstkommende søndag, den 23. oktober, går årets TV-aksjon av stabelen. Den setter søkelyset på en problemstilling vi i Storebrand har arbeidet lenge med, nemlig kampen mot landminer og klasevåpen.



Begge disse våpentypene dreper sivile i krig på en forferdelig og brutal måte. De lemlester mennesker og etterlater landområder ubrukbare i lang tid. Norsk Folkehjelp gjør en fantastisk innsats for å støtte de rammede og rydde bakken for miner.


Enkel beslutning
I 2003 besluttet vi i Storebrand å utelukke selskaper som produserte landminer og klasevåpen fra våre investeringer. Dengang var det en ganske radikal beslutning. Vi var blant de første investorene som gikk så langt til tross for at FN-konvensjonen som forbyr disse våpnene ennå ikke var innført. I dag har de fleste større nordiske investorer begynt å utelukke selskaper som produserer disse typer våpen. Dette synes vi er gledelig og svært positivt for fremtiden!

Dette var en enkel beslutning å ta for oss i 2003. I 2050 vil det være ni milliarder mennesker på jorden. Dersom man da skal kunne leve godt av planetens ressurser, er det ikke bærekraftig å investere i klasevåpen og landminer som skader mennesker og gjør jordarealer utilgjengelige for generasjoner.

Er det nok?
Holder det i år 2011 å velge bort de selskapene som produserer kontroversielle våpen og bryter med menneskerettighetene? Kommer vi til å skape en bærekraftig verden gjennom å ikke investere i de verste selskapene og sette dem opp på en svarteliste?


Svaret vårt er nei. Det som var radikalt og modig i år 2003 er i dag ikke nok dersom investeringen skal være bærekraftig. Det kreves enda mer og den satsningen ønsker vi å ta!

Gjøre en forskjell
Vårt oppdrag er å forvalte dine investeringer på en god måte. Det innebærer både at pengene skal vokse og gi god avkastning, samt at de skal gjøre en forskjell og komme til nytte. Akkurat nå er flere enn 80 selskaper belønnet med vår ’Best in Class-utmerkelse’. Det innebærer at disse selskapene er blant de beste i sin bransje til å ta hensyn til bærekraftige aspekter i sin forretningsvirksomhet. Hva betyr det i praksis? De har gode styringsssystemer, de utvikler grønne produkter, de kjemper for menneskerettighetene og kan samtidig vise til gode finansielle resultater. Vi tror at de er fremtidens vinnere.

Årets TV-aksjon er din mulighet til å bidra! Ved å gi et bidrag til Norsk Folkehjelp har du muligheten til å bli minerydder og støtte arbeidet mot landminer og klasevåpen.

Innsamling via Facebook
Tidligere denne uka samlet Storebrand inn 50.000 kroner til TV-aksjonen og Norsk folkhjelp. Innsamlingen foregikk på Facebook. Budskapet i innsamlingen var "Det koster 20 kroner å rydde 1 kvadratmeter fri for miner og klasebomber. Klikk her og vi gir 20 kr til Norsk Folkehjelp". Responsen var overveldende og i løpet av to timer hadde over 4000 klikket og dermed bidratt til aksjonen. Det betyr at vi nådde taket for hvor mye vi kunne bidra med, langt raskere enn vi hadde forventet. For oss var det helt fantastisk å se hvor mange som ønsket å støtte opp om TV-aksjonen. Vi setter stor pris på alle som bidro og takker ydmykt for engasjementet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!