Storebrand-header

Storebrandbloggen

14. desember 2011

Bart mot kreft

Av: Terje Mjåseth, prosjektansvarlig i Storebrand Helseforsikring

Vi er godt inne i adventstiden, men det er få gryende nisseskjegg å se. Derimot er det mange herrer som mimrer tilbake til november, da de grodde bart til inntekt for forskning på prostatakreft og tiltak for bedre mannehelse.




Dette gjelder også bartebrødrene på Storebrand Bartelag. Vi har latt bartene falle og må derfor benytte oss av løsskjegg hvis nissegjerningen kaller, men ser stolt tilbake på vårt bartebidrag.

Hva er Movember?

Storebrand har gjennom flere år samarbeidet med Kreftforeningen, og har særlig vært involvert i deres Rosa Sløyfe-aksjon. Movember er det yngre og maskuline motstykket til Rosa Sløyfe. I år var første gang at Kreftforeningen og Norge ble offisielt involvert i Movember-aksjonen, som opprinnelig startet i Australia i 2003.
Aksjonen er bygget rundt såkalte Mo Space-sider: Barteprofiler hvor bartegroerne laster opp sine bartebilder og oppfordrer venner, familie og kolleger til å støtte Movember gjennom å sponse sin bart. Hovedfokuset er menn og kreft, selv om formålet er å bidra til bedre mannehelse generelt. Hoveddelen av pengene som samles inn går til støtte av forskning på prostatakreft. På Kreftforeningens hjemmeside kan du lese mer om menn og kreft, og hvilke symptomer man bør være obs på.

Bartekaffe og bartesponsing
Storebrand hadde i utgangspunktet ikke planlagt en felles barteaksjon i år. Men: da det utover i november ble tydelig at det grodde frem en imponerende skog av ansattebarter på hovedkontoret vårt på Lysaker, bestemte vi oss for å kaste oss på bartebølgen og støtte den viktige kampen for bedre mannehelse.


I kaffebaren vår jobber det en trivelig kar som heter Hamed (bildet). Han fikk tidlig mye oppmerksomhet for sin imponerende mustasje og inntok dermed rollen som sjefsbart. Sammen med sine baristakolleger solgte han bartekaffe til inntekt for Movember. Du kan se hvor mye vi samlet inn på vår felles Mo Space-side.
I tillegg til salget av bartekaffe inviterte Storebrand våre følgere på Facebook til å laste opp sitt bartebilde og Mo Space-adresse. Vi lovet å støtte de ti første med 500 kroner hver. På grunn av overveldende pågang endte vi opp med å sponse 18 barter!

I Storebrand Helseforsikring håper vi at Storebrands bartelag, bartekaffen og resten av bartestormen i Movember har inspirert menn til å ta bedre vare på helsa og snakke om typiske "mannesykdommer". Vi ønsker å bidra til at de som blir syke får behandling raskt, og at flest mulig blir friske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!