Storebrand-header

Storebrandbloggen

14. mai 2012

Bestem navnet på vårt nye bærekraftsfond!

Av: Pål Petersen, strategidirektør i Storebrand

I dag starter vi en navnekonkurranse for vårt nye bærekraftige fond. Vi ønsker din hjelp! Vinneren får 10.000 kroner i fondsandeler i det nye fondet. I dette fondet samler vi de 100 selskapene vi mener er de mest bærekraftige i verden.




Aller først: mange ønsker nok å vite mer om hvorfor man skal investere akkurat i dette fondet?

Etter påske erkjente jeg to ting – jeg måtte justere mitt forbruksmønster, og jeg måtte begynne å spare. Denne erkjennelsen var basert på to innsikter; 1. Nytteverdien av forbruket mitt hadde begynt å avta. 2. Jeg hadde evne til å legge litt tilside hver måned. So far so good. Men hva slags spareprodukt skulle jeg velge?

Dagens Næringslivs fondsoversikt trakk opp spekteret. Alternativene var mange, og mange fond bærer de samme navnene. Det var heller ikke intuitivt at fondets profil svarte til mine behov. Hvordan skulle jeg som kunde velge i dette mylderet?

Reisen til India i påsken ga meg perspektiv og tydeliggjorde hva som var driverne for mitt fondsvalg. I Delhi var hele byen tapetsert av Telenors blå propeller. Var det ikke så at næringsministeren hadde reist dit for tredje gang i et forsøk på å unngå at Telenors datterselskap, Uninor, ikke skulle miste summetonen som følge av mistanker om korrupsjon? Det mest ødeleggende for verdiskapningen i et samfunn er korrupsjon. Selv nokså tabloide reiseguider som Lonely Planet fremhever at ingen land i verden er så utsatt for skade på miljø og naturressurser som India. Jeg så jo dette med mine egne øyne.

God avkastning og god bærekraft
Jeg vil ikke at min sparing til pensjon skulle finansiere skadelig virksomhet, no way! Så jeg lette etter et produkt som adresserte mine bekymringer, mitt behov og min egen innsikt! Jeg ville ha en leverandør som hevet seg over kvartalstyranniet og lot det langsiktige perspektivet være styrende. Jeg ønsket et fond som inneholdt selskaper som tok høyde for at råvareprisene skulle stige, at konsumentadferden skulle endres og som forsto investeringsuniversets nye risiko. Jeg ville investere min sparing til pensjon i selskaper som eksisterer også når jeg blir pensjonist. Kort og godt et fond som gir god avkastning OG som er fremoverskuende og satser på fremtidens bærekraftsvinnere.

Noe slikt fond fant jeg ikke. Derfor ønsker vi i Storebrand å skape et nytt bærekraftig fond.

Bli med i navnekonkurransen!
Men hva skal fondet hete? Hvordan skal våre kunder forstå at dette fondet har noe helt spesielt?

Vi vil ha ditt bidrag! Hva synes du dette fondet bør hete? Navneforslagene kan du sende inn via Twitter (husk #Bærekraft) eller via e-post til 100beste@storebrand.no

Konkurransen starter i dag og avsluttes 8. juni. I august kårer vi vinneren, som får navnet sitt på vårt nye fond og 10.000 kroner i fondsandeler. Fondet lanseres til høsten.

Mitt navneforslag
Mitt bidrag i navnekonkurransen blir:
@PetersenPl: Jeg foreslår #Storebrand Innsikt. #Bærekraft

Jeg synes "Storebrand innsikt" er et greit forslag ettersom jeg ønsker at fondet skal gi meg innsikt i mine behov og dyp innsikt i hva som vil skille fremtidens vinnerselskaper fra taperne. Men det kan godt hende dere der ute har et mye bedre forslag enn meg.

Og til slutt - til Storebrand, fra Pål Petersen: Jeg forhåndstegner meg herved for NOK 10.000 og med 1.000 kroner i månedlig sparing. Om ikke annet som en liten andel i noe stort.


Hilsen Pål

Mer informasjon på Facebook, Youtube og Twitter
Mer informasjon, filmsnutt, konkurranseregler og presentasjon av juryen finner du på vår Facebookside  eller kampanjesiden vår på storebrand.no.

Filmen kan du også se på vår Youtube-side. (Short url: http://bit.ly/JuVXnj)

Her finner du vår Twitter-side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!