Storebrand-header

Storebrandbloggen

23. mai 2012

Historier som må fortelles



Av Stina Billinger, Leder Bærekraft

Hva har H&M, Siemens og Nucor til felles?




Jeg holder mange foredrag, både internt og eksternt, for kunder og for folk generelt. Et av de vanligste spørsmålene jeg pleier å få, er om det gir bedre avkastning å investere i bærekraftige selskaper? Dette spørsmålet prøvde jeg å svare på i mitt forrige blogginnlegg.

Et annet veldig vanlig spørsmål handler om de selskapene vi ekskluderer, om vår «svarteliste». Det viker som om det er interessant for folk å forstå hvorfor enkelte selskap havner på denne listen, og hva de har gjort feil. Jeg pleier å svare så detaljert jeg kan. Så krever jeg at for hver negativ historie jeg forteller, så skal jeg også fortelle en positiv. En historie som handler om et selskap som forbedrer seg etter press fra investorene, som har valgt å avslutte en virksomhet som strider mot regler og normer, eller som bare helt enkelt jobber systematisk med bærekraft for hele tiden å bli bedre. Gode historier om modige selskap som tør å si nei til kortsiktig, uholdbar business.

Jeg har nylig vært ute på turné og forelest om bærekraftig utvikling for elever i videregående skole i Sverige. Aldri har jeg fått så tøffe spørsmål! Men det interessante var at der var spørsmålene helt motsatt – de handlet nesten bare om hvilke selskap som er best. Elevene kom frem i pausen og spurte om de burde handle fra H&M eller Zara. «Hvem er mest miljøvennlig?» «Hvem er best på å bekjempe  barnearbeid, Adidas eller Nike?» «Hvem skal jeg velge av Samsung og iPhone?»

Den yngre generasjonen er engasjert i bærekraft – men mindre interessert i å lete etter verstinger og kjeltringer og mer interessert i å velge smart. De vil premiere de selskapene de liker og assosiere seg med fremtidens vinnere.

Ingen kunne vært mer glad for den utviklingen enn meg! For så klart vi kan fortelle historier om de selskapene vi blir tvunget til å utelukke for at de ikke er bærekraftige. Om matvaregiganten som systematisk krenker rette til å organisere seg på arbeidsplassen. Om selskapet som slipper ut like mye svoveldioksid som hele EU til sammen. Om banken der flere i toppledelsen er dømt for korrupsjon, men fortsetter å styre selskapet uten å skjerpe sin policy eller innføre anti-korrupsjonssystem. Om selskaper som produserer landminer og klasebomber som ukritisk og tilfeldig rammer uskyldige sivile i krig – til tross for at FN har konvensjoner som forbyr disse våpnene.

Men det er ikke disse historiene som forandrer vår verden og skaper en bærekraftig spiral som steg for steg tar oss mot en bærekraftig «verden 2050». Det er tross alt veldig mange flere selskaper som tar bærekraft på alvor, enn det er selskaper vi tvinges til å utelukke. Og det er disse historiene jeg så gjerne vil fortelle! Om bærekraftig business i praksis.

Jeg vil fortelle om den gigantiske kleskjeden H&M som har bestemt at all deres bomull skal være økologisk innen 2020. Jeg vil fortelle om Siemens som i 2005 hadde så grove korrupsjonsproblemer at de ble utelukket, men som i dag har de beste anti-korrupsjonssystemene i sin bransje. Om stålprodusenten Nucor som brukte slavearbeid i sin produksjon i Brasil, men som i dag, etter krav fra oss og andre investorer, har ryddet opp i sin leverandørkjede og forbedret arbeidsvilkårene betydelig. Om shippingselskapet Jinhui som valgte å avslutte transport fra Vest-Sahara (som strider mot folkeretten) etter påtrykk fra oss. Om eiendomsselskapet som hadde store kostnader på grunn av hærverk, og som valgte å ansette arbeidsløse taggende ungdommer som ordensvakter i stedet for å bruke den samme summen på annet vakthold. Om dagligvareprodusenten Unilever som har bestemt seg for å doble sin omsetning innen 2020, men samtidig halvere sin påvirkning på miljøet. I tillegg skal de gi rent drikkevann til 500 millioner mennesker.

Historier om selskaper som har bestemt seg for ikke å tjene samfunnet, men å tjene samfunnet – uten å slutte å være selskap, det vil si å tjene penger. De tjener sine penger på produkter og tjenester som er bærekraftige, og som i sin tur, steg for steg, bit for bit, bygger en mer bærekraftig verden.

Konkret da? Jo, det handler om at selskapene må stille seg spørsmålet: Hvordan kan min kjernevirksomhet bidra til å løse lokale eller globale samfunnsproblemer samtidig som vi tjene penger og har en positiv påvirkning på miljø og mennesker? For mange er veien dit lang, og den er definitivt ikke enkel, men det finnes ingen alternativ vei. Enten tar vi i næringslivet denne utfordringen frivillig, eller så kommer lover og regler å tvinge oss dit.

For oss som investorer handler bærekraft blant annet om å investere i de selskapene som frivillig, kraftfullt og proaktivt tar den bærekraftige, smarte veien. Nå bruker vi vår 15 lange erfaring med bærekraftige investeringer og velger ut de 100 mest bærekraftige selskapene i verden som vi samler i ett fond – selskaper som vi tror er fremtidens vinnere.


PS! Du tror kanskje det bare er store multinasjonale selskaper som kan velge den bærekraftige, smarte veien. Sånn er det selvsagt ikke. Se bare her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!