Storebrand-header

Storebrandbloggen

22. juni 2012

Næringslivet gir nytt håp i Rio

Av: Stina Billinger, leder for bærekraft

Stina var eneste unge kvinne på scenen under lanseringen av de bærekraftige prinsippene i Rio. Deretter minglet hun med «landsmoderen», svenskekongen og Linkin Park. Les hvorfor alle disse er på plass i Rio.



I over to år har Storebrand, med Geir Holmgren i spissen, jobbet med å utvikle FNs prinsipper for bærekraftig forsikring, PSI. Tirsdag 19. juni ble disse endelig lansert på årsmøtet til IIA, International Insurance Associations, i Rio de Janeiro. 30 forsikringsselskaper fra hele verden har samarbeidet om prinsippene, og vi er utrolig stolte over å være blant dem.

Prinsippene for bærekraftig forsikring er ett av de bransjeinitiativene som springer ut av FNS Global Compact, startet i 2001 av Kofi Annan. Prinsippene for ansvarlige investeringer som kom i 2006, har hatt fantastisk gjennomslagskraft, og i dag er disse å betrakte som en bransjestandard for investorer som vil adressere spørsmålet om bærekraft på en seriøs måte.

Kan et par nye prinsipper under FNs fane gjøre noen reell forskjell? Svaret er nok både ja og nei. Prinsippene i seg selv blir aldri mer enn en samling ord, men implementeringen i kjernen av selskapene kan virkelig skape en reell forandring. Da vi på tirsdag signerte disse prinsippene, lovet vi å integrere miljø, sosiale spørsmål og styresett i alle våre produkter og tjenester, å spre kunnskap om både prinsippene og bærekraftig forsikring, og å alltid være åpne om det vi gjør. Selvsagt kommer det til å gjøre en forskjell om 30 store forsikringsselskaper, og forhåpentligvis flere de neste årene, begynner å jobbe systematisk med bærekraft i produktleddet. Men det krever innovasjon, engasjement og en stor porsjon besluttsomhet.

En stor diskusjon i løpet av dag fire i Rio handlet om hvordan vi gjennom våre produkter kan hjelpe selskaper og privatpersoner å bli mer bærekraftige, hvordan vi gjennom incentiver kan styre mot bærekraft. Fra brasiliansk side forteller de hvordan de bekjemper overvekt med helseforsikring, australske forsikringsselskaper bidrar til at kundene forstår at vann er en knapp ressurs, og i Japan forteller de om hvordan de innfører incentiver for å spare energi. For vår del handler det om å la prinsippene for bærekraftig forsikring, PSI, bli en ledestjerne i vår produktutvikling på samme måte som prinsippene for ansvarlige investeringer er en ledestjerne i vår kapitalforvaltning.

Alle som var med på å utforme prinsippene ble kalt opp på scenen i en høytidelig seremoni, og en etter en entret dresskledde menn scenen. Det er mye positivt å si om bransjen vår, men spesielt likestilte er vi ikke. Jeg var eneste kvinne i 30-årsalderen som stod på scenen.

Samtidig som prinsippene ble lansert, sendte vi i Storebrand et brev til alle konsertsjefer og ledere innen bærekraft i alle de store nordiske forsikringsselskapene med en invitasjon til et bransjetreff på høsten. Der vil vi presentere prinsippene, diskutere bærekraftig forsikring, og der ønsker vi å oppmuntre hele vår sektor til å signere prinsippene. Vi håper at mange vil møte opp, og våre forhåpninger er at prinsippene skal få feste i Skandinavia på samme måte som prinsippene for bærekraftige investeringer.

Vi sendte også en kronikk som har spredt seg:
http://csripraktiken.se/2012/06/19/debatt-finns-det-en-forsakring-som-kan-mota-samhallets-utmaningar/

http://blogg.privataaffarer.se/sparabattre/2012/06/18/finns-det-en-forsakring-som-kan-mota-samhallets-utmaningar/

http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/19/kan-en-f-rs-kring-m-ta-samh-llets-utmaningar

Og vi lanserte resultatet av en undersøkelse om kundenes forventninger på forsikringsselskapenes arbeid med bærekraft:

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/newsdesk.html#/pressrelease/view/vi-maa-snakke-enkelt-til-kundene-773554 

Etter en høytidelig formiddag ble ettermiddagen på Rio+Social mye mer løssluppen og uformell. Dette arrangementet skulle være folkets bærekraftskonferanse med direktesending på nettet og flere events rundt omkring i verden, et interaktivt opplegg med både Twitter og Facebook. En fantastisk blanding mennesker som diskuterte bærekraftige løsninger, var med, alt fra Richard Branson (http://virginunite.screwbusinessasusual.com/) til den svenske bistandsministeren Gunilla Carlson. Også bandet Linkin Park var på plass. De har spesialskrevet musikken til et dataspill som skal få folk til å engergieffektivisere i 3D i stedet for å krige i 3D.


Midt i Twitter-kaoset kom konferansieren inn i rommet: «Guys, we’re about to get some really cool guests here. Please all rise for the King and Queen og Sweden.» Og inn kom den svenske kongen og dronningen, som har vært veldig aktive under dagene I Rio. De hørte på entreprenører fortelle hvordan mobilapplikasjoner kan redusere barnedødelighet, på hvordan Puma innovativt måler økologiske fotavtrykk og hvordan Ericssons teknikk kan brukes for å gjenforene familier i krig og katastrofer.

På plass var også Gro Harlem Brundtland, som er engasjert i et prosjekt som kalles The Elderly. Hun var der blant annet for å presentere resultatet av en dialog mellom unge og The Elderly, om hva de sammen kan gjøre for å skape en mer bærekraftig fremtid.

I løpet av dagen ble jeg også intervjuet av Dagens Næringsliv om kraften og optimismen som oppstår når næringslivet møtes og diskuterer. Dette må sees i sammenheng med de pessimistiske ordelagene som kom fra politikerne og forhandlingene som gikk helt i vranglås. Det er helt åpenbart av vi er på rett sted om vi vil gjøre en forskjell, eller som Dagens Næringsliv formulerer det: «Regnskapsførerne redder verden».

/Stina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!