Storebrand-header

Storebrandbloggen

14. mars 2013

Hvem sløser i Helse-Norge?


Av: Arve G. Myrvang, direktør i Storebrand

I forrige uke uttalte statssekretær Robin Koss i Finansavisen at kjøp av helseforsikring er sløsing. Han kan umulig vite hva han snakker om. Min helseforsikring har trolig reddet meg fra uførestatistikken, og spart staten for hundretusener. 


Våren 2012 var jeg under utredning for ryggoperasjon på den private Oslofjordklinikken, betalt av min helseforsikring. Konklusjonen i møte med spesialist i begynnelsen av juni helte i retning av "vent og se".

Første uken av juli var jeg i New York. På vei til frokost på hotellet mistet jeg kontakten med venstre ben og gikk rett i knestående. Smertene skal jeg ikke kommentere, men reisen hjem til Norge kommer jeg neppe til å glemme. Vel tilbake i Norge kontaktet jeg igjen den private spesialisten og konklusjonen nå var operasjon, for å gi nerven i ryggen bedre plass. Inngrepet skulle gjennomføres tre uker senere - den 27. juli.

Arne G. Myrvang, direktør i Storebrand, blogger
om sin egen erfaring med Helse-Norge.
Den 27. juli kl 12.00 sto jeg i resepsjonen på Oslofjord-klinikken og ble vel tatt imot. Klokken 1300 lå jeg på operasjonsbordet, og kl 15.00 våknet jeg av narkosen. Noen minutter senere satt jeg oppreist og fikk smørbrød og saft. Ved siden av meg satt en dame på omkring 35 år. Hun hadde hatt samme operasjon som meg, men hadde ikke helseforsikring. Det offentlige helsevesen hadde lovet henne samme operasjon gratis, men først om 12 - 15 måneder. Legen hennes trodde ikke den operasjonen hadde noen hensikt, for innen den tid ville antakelig nerven være ødelagt allikevel. Hun hadde derfor tatt opp lån på cirka 50 000 kroner for å få operasjonen tidligere og dermed redde sin egen førlighet.

Jeg var ute av klinikken samme dag. 14 dager senere var jeg tilbake på jobben i halv stilling, og noen dager etter dette i full stilling med formaning fra legen om å "ta det rolig".

Damen ved siden av meg måtte ta pengene fra egen lomme, og sparte antakelig også staten for 12 -15 måneder med sykepenger, utgifter til operasjon og risiko for potensiell varig uførhet.

Når statssekretær Robin Koss i Finansavisen siteres på at kjøp av helseforsikring er sløsing, vet han ikke hva han snakker om. Uten tilgang til privat kapasitet hadde både damen, som finansierte sin operasjon selv, og jeg, som fikk den dekket av arbeidsgivers helseforsikring, antakelig vært på full fart mot varig uførhet i dag. Vi hadde i verste fall kostet flere titalls tusen hver måned i uførepensjon – nesten like mye som operasjonen kostet – hver måned frem til pensjonsalder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!