Storebrand-header

Storebrandbloggen

29. november 2013

Nettmøte om pensjon på DN.no i dag

Svarte på spørsmål: Anthon Andreassen,
Knut Dyre Haug og Bjørn Erik Sættem.
Av: Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand

I dag hadde våre pensjonseksperter et nettmøte på DN.no. Vi fikk inn over 70 spørsmål og svarte på de aller fleste. Hvordan vet jeg om jeg har en fripolise og hvor finner jeg denne? Hva er forskjellen på å spare til pensjon gjennom for eksempel DNB og Storebrand? Hvordan finner jeg mitt pensjonstall? Dette var blant spørsmålene som ble besvart.

Nedenfor gjengir vi et knippe av spørsmålene som ble besvart. Se alle spørsmålene på DN.no.


Pensjonstall
INNSENDT AV G. HELENE DAHL
Vil gjerne vite hvordan jeg finner mitt pensjonstall og hva det består av.

Svar: Hei, Helene! Ditt pensjonstall er kort forklart summen av de pengene du skal leve av når du blir pensjonist. Dette inkluderer det du får fra folketrygden, afp, arbeidsgiver og eventuell privat sparing.
Ditt pensjonstall finner du gjennom å bruke våre kalkulatorer på Storebrand.no: http://bit.ly/17XcjVk (for deg som er Storebrand-kunde) eller http://bit.ly/HvZuF0 (åpen løsning for alle).

Fripolise
INNSENDT AV ANONYM
Hvordan vet jeg om jeg har en fripolise og hvor finner jeg denne? Bør jeg i så fall flytte den til det forsikringsselskapet der jeg har min pensjonsordning nå?

Svar: Hei. For å finne ut om du har en eller flere fripoliser, kan du gå inn på www.norskpensjon.no for å få en oversikt.

Fordelene ved å samle fripolisene er at man får lavere administrasjonskostnader, samtidig som det er lettere å få oversikt når alt er samlet på samme sted.

Vær klar over at det er varslet nye regler for sparingen i fripoliser. Mens vi venter å dette er flyttemuligheten begrenset. Etter at de nye reglene er trådt i kraft, trolig til sommeren, kan du selv velge hvordan forvaltningen av sparepengene dine i fripolisen skal være. Anbefaler deg å sette deg inn i dette etterhvert.

Vær også klar over at dersom du slutter i en bedrift som har innskuddspensjon, får du ikke en fripolise (etter lovens bokstav) men et pensjonskapitalbevis. Disse er flyttbare og ellers er det samme betraktninger som over.

Er det forskjeller mellom pensjonsleverandørene?
INNSENDT AV TRINE
Hva er forskjellen på å spare til pensjon gjennom for eksempel DNB og Storebrand?

Svar: Hei Trine, i en totalvurdering inngår blant annet avkastning, produktegenskaper og service. Vi er selvsagt litt partiske her, men våger å si at du bør velge oss.

Hvem som har best avkastning varierer, og i noen perioder er en aktør best, og i andre perioder er en annen best.

På produktegenskaper skiller vi oss ut ved at vi har Europas fremste miljø for bærekraftige investeringer. Vi luker ut selskaper som som er i brudd med internasjonale normer og konvensjoner eller involvert i uakseptabel virksomhet. I tillegg investerer vi mer i de mest bærekraftige selskapene. Det siste er vi alene om.

På service mener vi at vi har den meste innloggende nettsiden hvor du enkelt kan få en full oversikt over dine pensjonsrettigheter og hva du kan forvente å få i pensjonsutbetaling. Logg deg inn her om du allerede er kunde i Storebrand. 
Lykke til!

Hvorfor skal unge interessere seg for pensjon?
INNSENDT AV ODDVAR
Hvordan vil det være mulig å få oss som har lang til igjen til pansjonsalderen, til å bli interessert i disse spørsmålene når det eneste som er sikkert er at reglene vil være helt annerledes når vi når den aktuelle alderen?

Svar: Hei Oddvar. Vi forstår at ikke pensjon er det som opptar unge mest, siden det er så langt frem. Er du i 20 eller 30 årene bør du først prioritere å kjøpe egen bolig og betale ned en del på boliglånet før du begynner å spare til pensjon i fond.

Nedbetaling av lån er også pensjonssparing. Når lånet er under 60 eller 75 prosent av boligverdien bør du opprett en månedlig spareavtale, samtidig som du fortsetter nedbetalingen av lånet ditt. En tusenlapp i måneden eller to gir en bra tilleggspensjon.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!