Storebrand-header

Storebrandbloggen

26. mai 2014

Skal bare ...



Av: Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Kan det være alt maset om pensjon som har fått venninnen din til å begynne å trene?



Jeg er ikke psykolog, men jeg har fått med meg at prokrastinere er et fagord for aktiv utsettelse. Når vi utsetter viktige oppgaver gjennom å prioritere andre, så kalles det prokrastinering.

Selv hadde jeg det sjelden så ryddig hjemme som da jeg egentlig skulle lese til eksamen. Men da rydding i boden var oppgaven som stod for tur, ble det plutselig veldig viktig for meg å få tatt den joggeturen … Prokrastinering sørger for at vi får gjort ganske mye fornuftig – bare ikke det vi egentlig burde gjort.

Jeg er sikker på at det er mange biler som har blitt vasket og plener som har blitt klippet takket være et stadig større mas om pensjon. Kanskje kan vi takke pensjon for at naboen har begynt å trene og at flere lager mat helt fra bunnen av? Det er ganske sikkert mye fornuftig man kan få gjort hvis hjernen trenger unnskyldninger for å utsette dette med pensjon. For det er en bøyg å sette seg ned foran PC-en uten helt å vite hvor man skal begynne.

Storebrands undersøkelser viser at én av fire har sjekket sin pensjon på nett. Det er altså en god del nordmenn som har kommet seg over dørstokkmila og oppdaget at pensjon ikke er vanskelig. For å få en kjapp prognose på din fremtidige pensjon trenger du bare gå til en av de åpne pensjonskalkulatorene som finnes på nettet. Mer presise beregninger med utgangspunkt i din egen pensjonsopptjening får du enkelt ved å logge deg inn på nav.no, norskpensjon.no eller storebrand.no, om du er kunde der.

Enkelt! Men likevel står tre av fire med hodet i blomsterbeddet, eller er travelt opptatt med å fargesortere bokhylla. Hvorfor er det sånn, selv når vi vet at oppsiden ved å ta grep er så stor? For det handler jo egentlig bare om å komme i gang. Og når du gjør det, så føler du deg så enormt mye bedre. Du blir mindre urolig, mestringsfølelsen øker, og du blir rett og slett mer fornøyd. Plutselig er du en av dem som har oversikt over pensjonen din, som kanskje har startet litt privat sparing ved siden av, og som kan lene deg tilfreds tilbake neste gang pensjon blir et tema i lunsjen. I tillegg har du antakelig sikret deg litt bedre økonomi i de 20-30 siste årene av livet ditt.

Trenger du likevel en unnskyldning for å slippe å gjøre det akkurat nå, så får du en her: Jeg gir deg et YouTube-klipp med en av de norske foredragsholderne jeg liker aller best, Henrik Aase.

Så – etterpå kan du vurdere å ta tak i dette med pensjon …




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne blogginnleggene våre!